امضای شاهد و ارزش آن در ذیل قراردادها

امضای شاهد در اعتبار قراردادها چه اثری دارد؟

اصولاً شهادت به عنوان یکی از ادله اثبات، مواقعی کاربرد دارد که دلایل دیگری از جمله قرارداد، بین افراد برای اثبات ادعا در دادگاه یا سایر مراجع قانونی وجود نداشته باشد.

در واقع با وجود قرارداد امضاء شده بین افراد، قانوناً لزومی به درج امضای شهود در ذیل قرارداد نیست. یعنی بدون امضای شاهد نیز قرارداد کاملاً صحیح و معتبر است.

شاهد گرفتن بیشتر از اینکه جنبه حقوقی در قراردادها داشته باشد بیشتر جنبه عرف و رسم جامعه است. چرا که در گذشته به دلیل مکتوب و سیستماتیک نبودن معاملات، شهادت شهود ارزش بیشتری در جامعه داشته است.

موارد استثناء امضای شهود

در برخی موارد خاص، مثل قرارداد اجاره وجود دو شاهد، لازمه اخذ دستور تخلیه فوری است. البته بدون امضای شاهد نیز قرارداد اجاره معتبر است و فقط جهت تخلیه، بجای دستور تخلیه باید حکم تخلیه اخذ گردد.( برای دیدن تفاوت  بین دستور تخلیه با حکم تخلیه کلیک کنید)

یکی از معدود مواردی که وجود شاهد الزامی است ثبت واقعه طلاق می باشد. دلیل آن نیز عرفاً مشخص است  چرا که در گذشته ثبت رسمی طلاق وجود نداشته و برای زایل شدن رابطۀ زوجیت و اینکه فرزند به شوهر منتسب است یا خیر و همچنین با توجه به مجازات هایی که برای زن شوهردار مقرر بود بایستی امر طلاق به دلیل قاطعی ثابت می گردید.

نویسنده: رسول نصرتی-وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

رسول نصرتی

Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *