تنظیم قرارداد اجاره و نکات کاربردی آن

تنظیم کنندگان  قراردادهای آماده اجاره یا همان اجاره نامه های بنگاهی سعی کرده اند تا نکات معمول را  در تنظیم آن رعایت کنند. در این قراردادها برخی   مشکلات آتی بین موجر و مستاجر پیش بینی شده است. لکن در نهایت تنظیم کنندگان کیفیت را فدای کمیت کرده اند. برای اینکه تمام شروط را در یک صفحه جای گیرد مجبور شده اند هم نوشته را بسیار کوچک و فشرده کنند و هم موارد بسیاری که منشا اختلافات است را در آن پیش بینی نکنند.

نکات کاربردی که در تنظیم سند اجاره باید رعایت کرد

در اینجا به چند مورد از مواردی که می توانند منشا اختلافات گردنند اشاره می کنیم. شما می توانید با پیش بینی آنها طی متمم قرارداد یا ذیل توضیحات اجاره نامه یا حتی یک قرارداد اجاره نامه مستقل تنظیم شده توسط وکیل، از بروز اختلافات آتی جلوگیری کنید.

  1. تغییر کاربری توسط مستاجر و استفاده اداری یا تجاری از واحد مسکونی که موجب باز شدن پای مالیات و بیمه به ملک و عواقب بعدی آن خواهد بود.

  2. در صورتیکه مستاجر بدون اجازه موجر هزینه هایی را در عین مستاجره انجام دهد.

  3. آثار انتقال اجاره به غیر توسط مستاجر

  4. عدم تخلیه به دلیل عدم پرداخت پول پیش و اجرت المثل مربوط به آن دوره

  5. ناچاری موجر در خصوص پرداخت هزینه های مربوط به عملکرد و فعالیت مستاجر نظیر بیمه و مالیات و سایر دیونی که بر عهده مستاجر بوده است

  6. مبهم بودن معنای چک تخلیه و موارد و شرایط استفاده از آن

  7. تکلیف اموال و اثاثی که مستاجر پس از اتمام قرارداد اجاره، از بردن آن امتناع می نماید

  8. ضمانت اجرای مناسب برای تاخیر در پرداخت اجاره ها یا سایر تخلفات بجز فسخ

بدیهی است هر کدام از موارد بالا آثار حقوقی خود را دارد. همچنین نحوه نگارش آنها نیز مهم است و صرف پیش بینی آنها در قرارداد کفایت نمی کند. طرفین قرارداد می بایست ین پیش بینی ها را در قالب مقررات قانونی قرار دهند.

در پایان لازم به ذکر می باشد که الزامی وجود ندارد قراردادهای اجاره نزد مشاورین املاک و در فرم های مربوطه باشد .بلکه موجر می تواند طی یک قرارداد عادی که بصورت تخصصی تنظیم شده است از تمامی امتیازات قانونی اجاره بهره مند گردد.

نویسنده: رسول نصرتی- وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی
رسول نصرتی
Set of wavy banners
Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *