تفاوت لیزینگ و فروش اقساطی

در خصوص تفاوت لیزینگ و فروش اقساطی می توان گفت لیزینگ تلفیقی از دو قرارداد بیع و اجاره است که مطابق آن یک کالایی مثل اتومبیل ، املاک، کالاهای تجاری یا صنعتی و… به شخص متقاضی اجاره داده می‌شود. متقاضی مکلف به پرداخت تمامی اقساط معادل مبلغ تعیین شده می باشد. در نهایت و با پرداخت آخرین قسط، متقاضی مالک کالای مورد نظر شود. به عبارت دیگر پرداخت آخرین قسط قرارداد را از اجاره به بیع تبدیل می کند.

نکته قابل توجه این است که در قرارداد لیزینگ تعداد اقساط به طور دقیق باید مشخص شود. مدت قرارداد بر اساس اولین قسط و آخرین آن تعیین می گردد.

۲.تفاوت فروش اقساطی خودرو با لیزینگ خودرو

فروش اقساطی نوعی عقد بیع است. در اینجا شما کالایی را به‌صورت اقساطی می‌خرید. نکته اصلی آن است که مال موضوع قرارداد از همان ابتدا به مالکیت متقاضی در می آید و فقط ثمن معامله طی چند قسط پرداخت می‌شود.
همانطور که گفته شد لیزینگ خودرو، ترکیبی از دو عقد اجاره و بیع است. به این صورت که از زمان شروع تا پرداخت آخرین قسط ماهیت اجاره و با پرداخت آخرین قسط ماهیت عقد پیدا کرده و مال به تملیک متقاضی در می آید.

۳. مزایا و معایب قراردادهای لیزینگ

لیزینگ قراردادی است که قبل از تنظیم آن باید در خصوص آن بررسی لازم صورت بگیرد. چرا که قبل از انتخاب آن، باید به‌خوبی از توان مالی خود برای پرداخت تمامی اقساط، مطمئن بود. اطلاع از مزایا و معایب خرید اقساطی خودرو لیزینگی به متقاضی کمک می‌کند تا درست تصمیم بگیرد.

الف-مزایای لیزینگ

به‌نظر می رسد  مزیت قابل توجه لیزینگ این باشد که، متقاضی   بدون داشتن نقدینگی به میئزان قیمت کامل خودو با پرداخت نقدی بخشی از قیمت کامل و پرداخت اقساط در موارد معین شده در قرارداد در نهایت بتواند مالک خودرو شود.  همینطور با افزایش ارزش خودرو در زمان پرداخت اقساط متقاضی نفع خواهد برد.

ب- معایب لیزینگ
قیمت تمام‌شده خودرو لیزینگی پس از اتمام اقساط، به مراتب به میزان قابل توجهی بیشتر از قیمت اصلی در زمان تنظیم قرارداد است. چرا که با توجه به دریافت بخش کمی از قیمت کامل در زمان تنطیم قرارداد واگذار کننده نیز به فکر سود خود در زمان دریافت آخرین قسط خواهد بود.
تا زمانی که آخرین قسط پرداخت نشده، شخص متقاضی مالک خودرو نمی شود. در قراردادهای لیزینگی پرداخت برخی از هزینه‌ها مثل بیمه بدنه اجباری بر متقاضی تحمیل می شود‌.

نویسنده: محمد احمدی آزاد وکیل دادگستری 

Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *