طلاق به دلیل بیماری شوهر

بیماری شوهر می تواند اعم از بیماری های جسمانی و روانی باشد. بیماری هایی که مسری یا غیر مسری است یا قابل درمان باشد یا خیر. توجه کنید دادگاه ها به بیماری های قابل درمان حکم نمی دهند. مگر درمان آنها بسیار مشکل باشد.

اما مسری یا غیر مسری بودن بیماری در صورتی که باعث اختلال در زندگی مشترک شده باشد، موضوعیت ندارد. همچنین بیماری اعم از روانی و جسمانی می تواند به زن حق طلاق دهد.

دقت کنید در صورتی که بیماری روانی شوهر صدق عنوان جنون نماید، می توان به فسخ نکاح روی آورد. این امر بستگی به نظر پزشکی قانونی در میزان اختلال روانی وی دارد.

روش های درخواست طلاق زوجه به خاطر بیماری شوهر

1-شروط 2 الی 4 مندرج در دفترچه های ازدواج، شرایط بیماری های روحی و جسمی را پیش بینی نموده است. به موجب این شروط حق طلاق به زن داده می شود.

بند ۲ : سوء رفتار یا سوء معاشرت زوج به حدی که ادامه زندگی مشترک را برای زوجه غیرقابل تحمل نماید.

بند ۳ : ابتلا زوج به امراض صعب العلاج به نحوی که دوام زندگی مشترک برای زوجه مخاطره آمیز باشد.

بند ۴ : جنون زوج در مواردی که فسخ نکاح شرعا ممکن نباشد.

 

2-بر طبق بند ۵ ماده ۱۱۲۰ قانون مدنی :” ابتلا زوج به بیماری های صعب العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه صعب العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید …” از موجبات عسر و حرج زوجه بوده و به تشخیص دادگاه رسیدگی کننده و اثبات عسر و حرج، حکم به طلاق صادر می گردد.

مراحل طلاق به درخواست زوجه به علت بیماری شوهر مانند قواعد عام رسیدگی به دعوای طلاق وی می باشد. تنها نکته مهم در این طلاق شیوه اثبات بیماری شوهر است تا دادگاه با احراز این بیماری حکم به طلاق صادر نماید.

نحوه اثبات بیماری شوهر

اقرار صریح یا تلویحی زوج، سوابق پزشکی، معاینه پزشکی قانونی، شهادت شهود، تحقیقات محلی و … همه می تواند به اثبات ادعای زوجه و اقناع قاضی رسیدگی کننده کمک کند.

اگر زوج بعد از عقد دچار جنون و بیماری روانی شود طبق قانون مدنی این امر موجب فسخ نکاح خواهد شد. و همچنین اگر هر کدام از زوج ها در زمان عقد مجنون بوده باشند، طبق قانون مدنی عقد ازدواج فسخ می‎شود. در واقع با استناد به ماده ۱۱۲۱ قانون مدنی، بیماری روانی هر یک از زن و شوهر، اعم از اینکه دائمی یا دوره ای باشد، برای طرف مقابل موجب حق فسخ خواهد بود.

نمونه رای و چکیده رای

هرچند احتمال سرایت بیماری هپاتیت B زوج به زوجه، که از طریق تماس جنسی و انتقال خون صورت می‌گیرد، بسیار کم است. امّا ازآنجاکه احتمال سرایت وجود دارد و از طرفی زوج می‌بایست برای جلوگیری از این بیماری واکسن‌های لازم را تزریق و مرتب تحت نظر و آزمایش آنتی‌بادی باشد. بنابراین شرایط موجود با بند ۳ شروط ضمن عقد مندرج در سند ازدواج، تطابق دارد و موجب تحقق وکالت در طلاق برای زوجه می‌شود.

نویسنده: ریحانه خلیلی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

3/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *