تاثیر اعسار شوهر بر حق حبس زوجه

حق حبس زوجه به این معناست که زنی که به تازگی به ازدواج مردی درآمده، تا پرداخت آخرین ذره از مهریه از ایفای وظایف عام زناشویی ( شامل رفتار نیکو و زندگی در منزل شوهر و تکالیف عام بانوان در منزل) و وظایف خاص زناشویی ( برقراری رابطه جنسی با شوهر و برقراری موقعیت جهت تمتعات جنسی وی) امتناع نماید. حال اگر اعسار شوهر از پرداخت مهریه در دادگاه ثابت شود، باید دید تا چه حد بر این حق حبس تاثیرگذار خواهد بود.

اعسار شوهر از پرداخت تمام مهریه و تاثیر آن بر حق حبس زن

اگر مرد تقاضای اعسار از پرداخت مهریه را مطرح کند، دادگاه به و مهلت مناسبی جهت پرداخت می دهد و یا آن را قسط بندی می کند. لذا شوهر موظف می شود هر ماه مبلغی را به همسر خود بپرازد.

اما در هیچ صورت این اعسار موجب از بین رفتن حق حبس نخواهد بود. چه دادگاه به شوهر مهلت پرداخت دهد و چه قسط بندی کند. این حق حبس تا پرداخت آخرین قسط باقی می ماند.

در این خصوص، دیوان عالی کشور به‌ موجب رأی وحدت رویه 708 مورخ 22/5/1387 اعلام کرده است که تقسیط مهر مسقط حق حبس زوجه نیست.

علم زن به وضعیت مالی شوهر پیش از عقد

مهریه یک تعهد مالی محسوب می شود و زمانی که زوجین آن را تعیین می کنند، توانایی پرداخت شوهر مدنظر قرار نمی گیرد. این زوجین هستند که تشخیص می دهند برای اثبات صداقت شوهر و با توجه به رسم و رسومات خانواده ها، چه میزان مهریه تعیین کنند. استطاعت مالی شوهر تنها در مهریه های عند الاستطاعه موثر است و در هیچ جای دیگری موضوعیت ندارد.

در نتیجه حق  حبس زن تا میزان مهریه است و علم وی به توانایی مالی شوهر اهمیتی در این رابطه ندارد. لذا ممکن است شوهر هیچ مالی جهت پرداخت مهریه نداشته باشد و حتی از پس پرداخت اقساط آن برنیاید. اما این امر و حتی علم تمام و کمال زن به این موضوع نمی تواند مانعی برای اعمال حق حبس وی نمی باشد

نویسنده: ریحانه خلیلی وکیل پایه دادگستری و مشاور حقوقی

Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *