تصادف با خودروی گرانقیمت

پرسش: چنانچه خودرویی با خودروی گرانقیمت تصادف کند آیا بیمه مسئول خسارت خواهد بود؟

پاسخ : سقف تعهد مالی در بیمه شخص ثالث خودرو مشخص و اصولاً مبلغ پایینی است که جوابگوی خسارت در تصادف با خودروی گرانقیمت نیست. لکن تا سقف مبلغ تعهد، پرداخت خسارت به عهده بیمه مربوطه است. البته تعیین میزان خسارت در تصادفات اینگونه خودروها با خسارت خودروهای متعارف تفاوت دارد و قانون بیمه حکم خاصی را برای تصادف با خودروی گرانقیمت مقرر نموده است تا به نحوی بخشی از خسارت را به راننده ای تحمیل نماید که با آوردن خودرویی گرانقیمت در بستر جامعه، امکان گسترش و تحمیل خسارت بر سایر رانندگان را موجب گردیده است.

پرسش: راننده مقصر در تصادف با خودروی گرانقیمت چه مسئولیتی دارد؟

پاسخ:بر اساس تبصره3 ماده 8  قانون بیمه اجباری، راننده مقصر در تصادف الزامی ندارد که تمام خسارت وارده را به خودروی گرانقیمت را پرداخت نماید.

بر اساس ماده مذکور، در صورت تصادف، خودروی گرانقیمت در حکم خودروی گرانقیمت متعارف فرض می ­شود. منظوز از خودروی گرانقیمت متعارف، خودرویی است که ارزش آن کمتر از 50 درصد سقف تعهد بدنی در آن سال باشد. بنابراین با توجه به اینکه سقف تعهد بدنی مساوی با دیه یک مرد در ماه حرام می باشد اگر دیه در ماه حرام  900.000.000 تومان باشد خودروی گرانقیمت متعارف از نظر قانون 450 میلیون تومان ارزش  دارد.

در نهایت اگر خودروی گرانقیمت 2 میلیارد تومان ارزش داشت آن را یک خودروی 450میلیونی فرض می­کنند. سپس به همان نسبتی که خودروی گرانقیمت خسارت دیده است مثلا 30 درصد، از خودروی 450 میلیونی محاسبه می­شود.

از این مبلغ تا سقف تعهد مالی را بیمه شخص ثالث پرداخت می­کند. مابقی نیز بر مبنای همان قاعده بر عهده مقصر تصادف است. زائد بر آن تحت هیچ عنوان حتی افت قیمت ناشی از تصادف قابل مطالبه نیست.

رسول نصرتی- وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *