«الهه یا بانوی عدالت» یا فرشته عدالت که مشابهت با ایزد ایرانی یا الهه دادگستر
دارد؛ در کتاب اوستا بارها ستایش شده است و آمده است که بر سر پل چینوت، مردمان را قضاوت می‌کند.

پیوند بانوی عدالت با قضاوت

بانوی عدالت انسان واره ای است نمادین برای اعمال اصول اخلاقی در دستگاه قضاوت
 مجسمه بانوی عدالت نمادی جدایی ناپذیر و قابل توجه در فلسفه حقوق و عدالت است. این مجسمه با تجسم بی طرفی، دقت، تعادل و عدالت در روند قضایی، نقشی حیاتی در فرهنگ ها و قوانین بین المللی ایفا می کند. تندیس بانوی عدالت به عنوان یادآور اهمیت احترام به حقوق بشر و تضمین اجرای عادلانه قوانین در همه جوامع و نظام های حقوقی است

 معنی نمادهای بانوی عدالت

بانوی عدالت غالباً با «چشم‌بند» مجسم شده است. چشم‌بند نمایانگر و تجسم بی‌طرفی است، یعنی قضاوت باید بدون ترس یا طرفداری از فردی خاص بدون در نظر گرفتن ثروت، قدرت، شهرت یا هویت فرد باشد. عدالت باید بی طرفانه و منصفانه باشد.
 او «شمشیری» رو به پایین در یک دست که نماد مجازات است و «ترازویی» در دست دیگر دارد که نماد میزان و سنجش دلایل و مدارک در هنگام قضاوت است. ترازو و چشم‌بند با هم نماد این هستند که دلایل و مدارک به خودی خود و به اندازه ارزش خود باید سنجیده شوند.
فرشته عدالت در داستان های قدیمی و پرطرفدار به عنوان یک موجود اسطوره‌ای در اساطیر مختلف جهان یاد می شود.  «کتاب» زیر پای الهه عدالت، احتمالاً کتاب قانون است که می خواهد بفهماند فرشته عدالت فراتر از قانون، در پی عدل و انصاف می گردد و بر این عقیده است که دادرس باید فراتر از قانون به ندای وجدان و انصاف خویش گوش فرا دهد.  «مار» نیز نمادی سنتی از پلیدی و تجاوز و ظلم و در یک کلمه جرم است که زیر پای پای بانوی عدالت قرار گرفته است.  در ادیان مختلف نیز داستان فرشته عدالت دارای جایگاه ویژه‌ای است و به عنوان یک موجود مقدس به تصویر کشیده می شود. در اسلام، فرشته عدالت نماد عدالت الهی است و به عنوان ملک و فرشته ای است که کارهای بشر را ثبت می‌کند و بر اساس اعمال آن‌ها، آنها را مورد پاداش یا مجازات قرار می‌دهد.
راحله سادات مدنی
1/5 – (1 امتیاز)

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *